fredag 4 juni 2010

T: Exit strategi

Nu är det tredje dagen på global konferensen - Rework the world och jag har fått hundratals nya ideer och perspektiv. Ett nytt perspektiv som jag vill dela med skulle kunna kallas "exit strategi"

Jag fick perspektivet från en workshop som handlade om problemen i afrika när stora organisationer går in i länder, ger bistånd hjälper till under en perriod med drar sedan. När de jobbar på det sätter löser de inga problmen. Det var i diskussionen om detta problem som en person poängterade vikten av att ha en "Exit strategi"

Vad är då en exit strategi?
Att ha en Exit strategi innebär att man redan när man sätter i gång t ex en bistånds projekt så finns det en integrerad plan fär hur kompetensen och resurserna som ges ska kunna leva vidare utan att de som genomför pojektet finns kvar. På det sättet handlar det mycket om hållbarutveckling.

Varför fastna jag för detta då?
Jo, jag började fundera på hur duktiga vi i svea är på exit strategi. Hur bra plan har vi egentligen för hur våra projekt ska leva vidare. Jag tänker främst på våra nationella utbildningar och lokala utbildning. Lever kunskapen och kompetensen som ges där kvar i elevråden eller försvinner den när våra t ex utbildare lämnar arrenan, eller försvinner den när de som utbildats slutar?

Ja många gånger tror jag att den gör det tyvärr. Jag tror däremot inte att detta är ett specifikt problem för bara vår organisation utan jag tror att det är ett generellt problem som nästan alla organisation som jobbar med någon form av förändringsprojekt har. Men jag skall verkligen lägga ner mitt engagemang på att se till att Sveriges elevråd - SVEA alltid har en exit strategi.

Ja detta var en av alla de idéer och perspketiv som jag fått här på rework the world och det har skapats många fler!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar