Idag kritiserar jag kameraövervakning i skolan i Göteborgs fria.
Vi är kritiska till kameraövervakning i skolan och ser att problem med våld, hot om våld och skadegörelse måste lösas med andra metoder än övervakning. Skolan måste jobba med att skapa ett gott arbetsklimat, en skola där alla trivs och känner sig trygga, där elever är med och bestämmer på lika vilkor om vilken skola de vill ha. En skola med övervakning som metod för att skapa en trygg skola åtgärdar när skadan är skedd och skrapar bara på ytan till problemet.
Övervakning i skolan kan även i sig skapa otrygghet och utsätter oskyldiga.
En skola där eleverna ständigt måste bli övervakade och granskade, är det är skola som står för ett bra arbetsklimat där elever och lärare känner sig trygga?
- Vi vill ha en skola som lägger tid och resurser på systematiskt arbetsmiljöarbete
- som på riktigt involverar elever i beslutsfattande kring skolan arbetsmiljö och som värderar elevinflytande som en framgångsfaktor för att skapa ett schysst klimat
- som har likabehandlingsplaner som elever och lärare tagit fram tillsammans och som inte är ett dokument i rektorns skrivbordslåda
- som kompetensutvecklar både lärare och elever i arbete mot mobbing, diskriminering, kränkande behandling och våld
- som vågar ta till långsiktiga åtgärder när något går fel
onsdag 28 oktober 2009
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)