måndag 26 oktober 2009

T: Kickade ass på Miljöpartiets kommun och landstings dagar

I Lördags var jag i Örebro på Miljöpartiets kommun och landstingsdagar. Det är ett event då de flesta av deras kommunpolitiker samlas och diskuterar aktuella frågor ihop med medlemmar och riksdagspolitiker från miljöpartiet

Jag blev inbjuden av Miljöpartiets skolpolitiska talesperson Mats Pertoft att hålla en föreläsning om elevdemokrati. Det sa jag såklart ja till.

Rubriken på min föreläsning blev, Flumskolan, hur skulle det se ut om djuren bestämde över zoot(ett citat från vår utbildnings minister Janne B).

Jag valde att fokusera på varför det är viktigt med demokrati i skolan (alltså tvärt emot vad Janne B tycker vilket miljöpartiet såklart tyckte var roligt) och vad det är man behöver lära sig mer än ren kunskap. När det var slut hade jag RÅ sålt in elevinflytande skoldemokrati och värdegrundsuppdraget. Det var skit många som kom fram till mig efteråt och ville att jag skulle komme till deras utbildningsnämder och hålla föreläsningar för dem också.

En väldigt lyckad föreläsning på det hela taget=)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar